2015/08/01

A Study in Emerald

Sir Arthur Conan Doyle megalkotta Sherlock Holmest, H. P. Lovecraft pedig szörnyekkel és Mérhetetlen Vénnekkel tömte tele nagyjából ugyanazt  korszakot. Neil Gaiman pedig gondolt egyet és összemixelte ezt a két világot egy - ingyenesen letölthető és olvasható - novella erejéig, aminek A Study in Emerald címet adta.

Mindezek tetézésére Martin Wallace játéktervezőnek éppen volt egy olyan játékötlete, amire rá tudta húzni a Neil Gaiman rövid történetét és így gondolódott ki A Study in Emerald névre hallgató társasjáték. Mindez végül -, gondolom a téma egyediségéből adódóan - egy Kickstarter kampány segítségével valósult meg.

Korábban volt már tapasztalatom a szerző - a szintén egy kitalált világra épülő - egyik társasjátékával, a Discworld: Ankh-Morpork nevűvel, ezért nagyon kíváncsian vártam, hogy mit fog ajánlani a Study in Emerald. És már csak azért is, mert a Gémklubban tett látogatásaim alkalmával Balázs már máskor is ezzel szeretett volna játszani. A mostani szerdai alkalomkor ez is előkerült, zárójátékként.

Itt látszik a végeredmény
A környezetet már a bevezetőben vázoltam. A világot a Mérhetetlen Vének és ő alattvalóik uralják (Loyalist), akik ellen egy lázongó, a korábbi, szörnyek nélküli világot visszaállítani próbáló csoportosulás (Restorationist) szeretne minél hatékonyabban fellépni. (A zöld és lila színek használata miatt, itt is afféle tébolyult Fradi-Újpest meccs játszódik le a háttérben.) A játék elején mindenki megkapja a saját titkos szerepét, amit senki más nem tudhat, viszont a játék során idővel úgyis kiderül minden. A Study in Emerald több szempontból is nagyon érdekes játék, az egyik ilyen példa a játék végi győzelmi feltételek, ugyanis csak abból a frakcióból kerülhet ki a végső győztes, amelyikben nincs az amúgy utolsó játékos. Valamint úgy is meg lehet nyerni a játékot (az egyik oldalon), ha saját magunkkal végzünk. Az érdekes és káoszos megoldások miatt az is előfordulhat, hogy a játék 30 percen belül véget ér a másfél óra helyett.

Ez voltam én
A játék  működésében is nagyon egyedi. Zsolttal együtt nagyokat pislogtunk Balázs szabálymagyarázata közben, még úgy is, hogy nagyon jól, érhetően elmondott mindent. Kapunk 10 kártyát, amit pakliépítős (deckbuilding) mechanikával használunk és folyamatosan bővítünk. Egyszerre 5 lap lehet a kezünkbe, amikkel két akciót valósíthatunk meg, majd fel kell húznunk magunkat megint 5 lapra. Ha a húzópakliból elfogytak a lapok, akkor a dobópaklit kell újrakeverni. A lapokon használhatjuk a feltüntetett akciót, vagy a felső sarokban lévő ikonokat. Amik között van bomba a robbantásokhoz, pénz a kockavásárlásokhoz és kocka a befolyásszerzéshez. Egyszerre több lapot is kijátszhatunk egy akciónkhoz, ha pl. több kockát szeretnénk használni.

Lássuk az akciókat:
1. Befolyást jelentő kockákat helyezhetünk le. Ezt tehetjük adott városra (amiért városlapot kapunk), a városnál lévő kártyalapra. Ez afféle licitként működik, tehát ha egy utánunk lévő játékos ráhelyez kockát, akkor azt túl kell licitálnunk, ha magunknak szeretnénk.
2. Magunknak követelhetünk egy lapot. Ha a befolyáskockáink többségben vannak az adott helyen, amikor sorra kerülünk, akkor elhúzhatunk egy lapot. Ha városról van szó, akkor a város lap mellett pontot is kapunk, valamint miénk lesz a város is. A városok esetében nem lehetünk nyugodtak, mert a következő körökben mások visszaszerezhetik tőlünk.
A laphúzáshoz felhasznált befolyáskockák a Limbóra kerülnek.
3. Visszavehetünk befolyáskockát. A kijátszott kártyáinkon a kockajeleket használva befolyáskockákat húzhatunk vissza saját készletünkbe a Limbóról.
4. Vehetünk befolyáskockákat. Minden két pénz szimbólumért egy kockát vehetünk.
5. Használhatjuk a kártya akcióját. A rajta lévő szöveget érvényesíthetjük.
6. Ügynököt mozgathatunk.
7. Passzolhatunk

Ez itt a saját magát őrületbe hajszoló győztes
Ezeken kívül még több dolog történhet. Pl. felfedhetünk kettős ügynököt, felfedhetjük saját azonosságunkat, megjelenhetnek zombik vagy vámpírok. Itt is elég sok dolog van, amit figyelni kell és első játék során biztosan képtelenség átlátni mindent. Mindent nem is akarok és nem is tudnék elmondani, mert ennyi alapján talán már mindenki eldöntheti, hogy ki szeretné-e próbálni A Study in Emeraldot vagy sem.

Ez is jó, szórakoztató játék, egy kis káosszal megfűszerezve. Érdekes látni, hogyan működik egyszerre a többféle mechanika: a pakliépítés, a licitálás, a területszerzés, a titkos idenditások, valamint a valamilyen szintű összejátszás "csapattársunkkal". Ez sem egy otthonra megvásárlós játék, de biztosan játszanék még vele, ha lehetőség adódna rá.

Ui: A játékot már szinte csak aranyáron lehet beszerezni, de ha minden igaz, akkor jön egy újabb kickstarteres hadjárat, ahol a második kiadást lehet majd megszerezni. Az jó pár dologban el fog térni az első kiadástól.

Nincsenek megjegyzések: