2015/06/08

Gondolatok a Kickstarterről, a társasjátékok vetületében

Alapvetően egy jó és érdekes dolog a Kickstarter és a hozzá hasonlatos közösségi finanszírozáson alapuló pénzgyűjtő oldalak. Vagy legalábbis a mögöttük lévő alapötlet jó volt.

Lássuk miről is van szó, ha esetleg még valaki nem futott volna bele a dologba. Jön egy zseniális (vagy legalább is az alkotó szerint zseniális) ötlet, amit pénz híján nem lehet megvalósítani. Most vagy tényleg nem tud az ötlet kitalálója sehonnan pénzt szerezni, vagy nem szeretné, hogy egy cég álljon a dolog mögé és így esetleg elessen különféle jogoktól. A Kickstarter erre nyújt megoldást. Az ötlet megálmodója kitűz egy pénzügyi célt, ami mellett már megvalósulhat az ötlete, úgy hogy talán még egy minimális haszna is származik a dologból. A projektet támogatni kívánók felajánlanak valamennyi összeget, amiért cserébe kapnak valamit és közben a dolog megvalósulását is elősegítik. 

Mindenez nagyon szépen hangzik, azonban időközben változott pár dolog a kiinduló állapothoz képest.  Ezek főleg negatív irányban változtatják a Kickstarrel kapcsolatos hozzáállásomat. Ezekről szeretnék pár gondolatot írni a társasjátékok kapcsán.

Az utóbbi időkben egyre több játék jelenik meg ilyen formában. Mindenki elő mer állni a maga "zseniális" ötletével, a közösség pedig vevő rá. Ritka a túl zajos siker, de azért előfordul. Inkább kisebb sikerek vannak, amik nem feltétlen azonnal érnek be, hanem később. Ilyenek kapcsán fordulnak egyre többen a társasjátékok ilyen jellegű beszerzése kapcsán, bíznak benne, hogy megtalálják a rejtett gyöngyszemet. De erre kezd egyre kisebb lenni az esély.

Nézzük milyen "veszélyforrások" leselkedhetnek a gyanútlan játékokra.

1. Rossz játék, rossz dizájnnal. Itt szinte biztos, hogy nincs veszély, mert néhány elvakulttól eltekintve úgysem fogja senki sem támogatni.

2. Rossz játék, nagyon csinos dizájnnal és látványos képekkel. Ez egy elég gyakori jelenség. Rengeteg színes minifigura, látványos lapkák, táblák és kártyák, csak nincs fent játékszabály, vagy ha mégis, akkor az több sebből vérzik.

3. Remek alapötlet, jó játék, ronda megvalósítás. Ez főleg az ötlet kiagyalójának fájhat, mert ki venne meg olyan játékot, amin nagyon ronda rajzok vagy túl egyszerű játékelemek jellemeznek.

4. Remek ötlet, jó játék, szép megvalósítás, de a játék nem feltétlen teljes. Itt két eset fordulhat elő. Egy mikor az alapjáték igazából akkor lesz csak teljes, ha sikerül a finanszírozási célok között egy bizonyosat elérni. Vicces lehet, de majdnem életszerű, hogy pl. játéktábla csak akkor jár, ha az alap megvalósítási célt követően sikerült annak elérni a 150%-át. 200%-nál pedig már lehet lehet, hogy lesz szabálykönyv is mellékelve.
A másik ilyen eset. Amikor a gyakorlatilag minden megvan, de az alkotók kettébontják a játékot és csak akkor lesz teljes az élmény, ha még plusz 60%-ot befizetsz az első kiegészítőre... és még 40%-ot a másodikra.

Szomorú, de sok esetben lehúzva érzi magát az ember. És akkor még ott van a szállítási díj és még nem is biztos, hogy "EU-barát" a támogatott dolog. Azaz az egészre kell fizetned áfát, vámot és vámkezelési díjat, amikkel már duplájára nő az eredeti összeg. Az egészet pedig tetézheti egy több hónapos megvalósulási csúszás, aminek következtében a befizetést követő 12. hónapban látsz csak magad előtt kész terméket, ami talán olyan, mint amit elképzeltél.

A Kickstateres támogatáskor nagyon észnél kell lenni és lehetőleg utánaérdeklődni a dolgoknak. Fontos látni ki áll a dolog mögött, korábban már volt-e hasonló termékük és azokról milyen a tapasztalat. De még sem ez, sem egy jó nevű kiadó vagy egy elismert tervező nem jelent garanciát a későbbi teljes elégedettségre. A csak az így megszerezhető exkluzív dolgok nem biztos, hogy adnak elég pluszt a később a boltban is kapható termékhez képest.

Alapvetően nem egy elvetendő, utalandó dolog ez, csak legyünk észnél!

1 megjegyzés:

Alex J. Cavanaugh írta...

I really wish there was a translation button... I feel bad I cannot read this, Zoltan.