2010/09/17

DVB-T tuner teszt: Alcor DTV-1000 MPEG-4 HD

Az egyik (külsős) munkatársam biztosította számomra ezt az eszközt, amit a saját laptomonon kezdtem el tesztelni.

A tesztkonfiguráció nagyjából a következő. Toshiba Satellite Pro L100: Mobile Intel Celeron M 380, 1600MHZ, 1GB RAM, amiből 256 jut az ATI Radeon XPRESS 200M videókártyára. A 40GB-os merevlemezen nagyjából 2 giga szabad hely, tehát felvételt nem fogok tesztelni.


Az Alcor DVB-T tunert csatlakoztattam, a saját antennájával együtt (a jobb jelerősség eléréséhez csatlakoztatható egyébb antenna is). A lemezről gyorsan feltelepítettem a meghajtóprogramot, valamint a saját tévénéző szoftverét. Az is hamar kiderült, hogy a nem túl izmos konfiguráció miatt más programot lehetőleg nem szabad futtatni, ugyanis a processzor szinte maximálisan ki volt használva a tévénézés alatt.

A tévénéző programot elindítottam, majd elkezdtem csatornákat keresni. Elsőre csak az A MUX csatornái jelentek meg a listában, ami igazából fel sem tűnt. Lényegében ezzel elérhetővé vált SD és HD adás is, tehát a tesztelésre minden adott volt (a részletes csatornalistát, mindenki megtalálhatja a http://www.mindigtv.hu/ oldalon).

Elsőre az RTL Klub és TV2 adásait néztem, olyan 3-4-es jelerősség mellett. A kép szép volt (digitális műsorszórásnál vagy van jel és vagy nincs semmi, köztes átmenet nincs), de néha-néha pixelesedett és egy kicsit akadt. Mielőtt még javítottam volna a jelerősségen belenéztem az M1 HD adásába is, ahol szintén hasonló volt a jelenség.

A jelerősség javítását úgy végeztem, hogy laptopot az antennával egy olyan ablakhoz vittem, ahonnan közvetlen, akadálytalan rálátás volt a Széchenyi-hegyre. Így már maximális volt jelerősség, és ennek tudatában újabb csatornakeresést végeztem. Közben meglett a C MUX is, a két Duna tévével és a kódolt Mindig TV Extra csatornákkal (ez utóbbiakból csak a név és lakatjel látszódott).

Maximális jelerősség mellett az SD adások mindkét MUX-ról tökéletesen, pixelesedés és szaggatás nélkül jöttek. A gépem procija meg tudott birkózni a feladattal. Jöhetett ezek után a HD tesztje. Az M1 és M2 viszonylag jól jött, egy kicsit csúszott néha a hang, de élvezhetőnek tűnt, azonban a Duna TV HD adásánál már sokkal jobban és zavaróbban tért el a kép a hangtól. Először arra gyanakodtam, hogy azért, mert másik MUX-on, másik frekvencián van, de kiderült, hogy nem ez a gond. A Duna TV HD adása minőségibb, több adat jön át másodpercenként, mint a Magyar TV adásainál.
A kezelőprogram nekem annyira nem teszett. Túl egyszerűnek tűnt, de ugyankkor nem voltak láthatóak gyorsgomb lehetőségek. Ha valaki az ölében fogja a laptopot, miközben tévét akar nézni, akkor vélhetően nem szívesen nyúl külön a távirányítóért vagy az egérért. Remélhetőleg idővel majd el fognak terjedni a különféle, digitális tévénézésre használható programok, és nem lesz ilyen bajom. Azt sem zárom ki, hogy ilyenek már léteznek, csak mivel korábban még nem volt birtokomban ilyen eszköz nem éreztem késztetést a dolog után mélyebben utánanézni.

Konklúzióként levonható, hogy az Alcor DTV-1000 jó kis eszköz, könnyen kezelhető (bár a guruk bizonyára hiányolják a finomhangolási lehetőségeket), és nincsenek túl nagy hardver igényei. Az eszközt ár/teljesítmény viszonylatban nem tudom belőni, mert eddig ez az első ilyen kütyüm. Én egy kicsit sokallom érte a 10eft körüli árat, főleg, hogy e-bay-ről szállítással 2000Ft környékén már lehet hasonló tudású eszközöket beszerezni.
Néhány dolgot azonban nagyon figyelembe kell venni az ilyen eszközöknél, mégpedig az antenna és a vevőegység érzékenyéségét, valamint a jelerősséget! Ha ezen feltételek nem ütik meg az elégséges mércét, akkor lehet bármilyen erős vasunk az eszközhöz, semmit nem fogunk érni vele.

Nincsenek megjegyzések: